STOP LOSS & TAKE PROFIT

Take Profit

Take profit (TP) atau target price adalah order yang kita set untuk memberitahu pihak broker untuk tutup posisi trade kita apabila trade tersebut capai ke level target jangkaan kita dalam keadaan profit.

Contoh, selepas kita sudah membuat analysis kita menjangkakan GBP/USD akan naik dan target kita adalah sebanyak 20 pips.

Jika kita membuka posisi buy pada harga 1.25300 dan target kita adalah sebanyak 20 pips.

Jadi kita boleh set take profit kita di harga 1.25320 dan sekiranya market sampai ke level harga itu, posisi kita akan ditutup dalam keadaan profit sebanyak 20 pips secara automatic.

 

Stop Loss

Stop loss (SL) adalah order yang kita set untuk memberitahu broker untuk tutup posisi trade pada level tertentu sekiranya market bergerak ke arah yang bertentanggan daripada analysis kita.

Stop loss ini bagus untuk kita menghadkan kerugian kita di dalam trading sekiranya analysis kita didapati salah dan market bergerak ke arah yang bertentanggan dari apa yang kita jangkakan.

Kita guna contoh yang sama GBP/USD.

Katakan posisi buy kita buka di 1.25300 dan take profit kita di 1.25320 (20 pips).

Kita mahu setkan stop loss sekiranya analysis kita salah dan market bergerak ke arah yang bertentanggan dari apa yang kita jangkakan kita dapat had kan kerugian kita.

Jadi kita boleh set stop loss sebanyak 10 pips dari tempat posisi kita buka 1.25300, jadi stop loss kita berada di 1.25310.

Sekiranya market sampai ke level stop loss kita, posisi kita akan ditutup dalam keadaan loss sebanyak 10 pips secara automatic.